Conversie optimalisatie
/Wat is conversie optimalisatie. Laat ik eerst uitleggen wat conversie is. Conversie is de verhouding tussen het aantal bezoeken dat een webwinkel, website of applicatie heeft en het aantal acties dat uit deze bezoeken voort komt. Google heeft het overigens niet over het bezoekersaantal maar over het aantal sessies. Hier komt ik later nog op terug. Er zijn diverse middelen om conversie te maken. Belangrijk is dat de sessies van bezoekers worden omgezet naar conversies. Er zijn diverse kanalen om conversie te maken. Conversie optimalisatie van websites of webwinkels is het online marketing middel om meer omzet te maken!
Middelen om conversies op je website of webwinkel te maken
Er zijn veel middelen om conversie op uw website of webshop te maken. Neem bijvoorbeeld de onderstaande middelen.
- Contactformulier
- Winkelwagen om een product aan te schaffen
- Inschrijfformulier voor een nieuwsbrief
- Aanvraagformulier voor een offerte
- Aanvraagformulier voor een situatie scan
- Beschikbaarheid zoeker van een reserveringssysteem
- Informatie aanvragen over een product of dienst
Sessies omzetten naar een conversie door middel van Conversie optimalisatie
In de eerste alinea van dit artikel gaf ik al aan dat ik terug zou komen op het fenomeen van sessies in plaats van bezoekers.
Google heeft een aantal jaar geleden het aantal bezoekers en het aantal sessie gesplitst. Daarnaast is in Google Analytics het aantal sessies leidend geworden. Dit is uiteraard niet zomaar gedaan maar hier was een goede reden voor. Voordat een bezoeker iets koopt, bestelt of een aanvraag of boeking doet, bekijkt deze bezoeker vaak meerdere opties of meerdere aanbieders. Dus ook concurrenten van u. Als marketeers willen wij dus weten hoe snel een bezoeker overgaat tot een aankoop of aanvraag. Dit zegt namelijk iets over de betrouwbaarheid en gedegenheid van de website of webshop.